HERBA & REMPAH - Nasuha


Tuan Haji Nasuha Bin Kasian
Nasuha Herbs & Spices


 
Muar, Johor
Bidang: Ladang Herba & Rempah Ratus / Agro Pelancongan

Tuan Haji Nasuha bin Kasian (kanan)

Siapa sangka Johor mempunyai ladang rempah ratus dan herba terbesar di Asia! Ladang berkeluasan lebih 3,200 ekar yang terletak di Jalan Muar-Pagoh ini bukan saja dipenuhi tanaman pokok rempah dan herba, malah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti makmal, kilang bertaraf GMP, kabin penginapan, spa, dorm, galeri herba, restoran dan pelbagai kemudahan untuk aktiviti lasak.
Pengusaha yang juga merupakan seorang bekas akauntan telah mengembara ke serata dunia untuk mendapatkan baka pokok-pokok herba terbaik untuk diklon (untuk disesuaikan dengan keadaan cuaca negara ini) dan ditanam di ladang beliau, antaranya seperti Eucalyptus Citriodera, Allspice, Gora, Serico dan banyak lagi yang kini berjumlah lebih daripada 135 jenis herba.

 Lokasi herba yang pelbagai

Menerusi minat dan pengalaman selama 38 tahun mengkaji herba melalui pendekatan yang kreatif, moden serta inovatif, beliau telah berjaya menghasilkan dan memasarkan pelbagai produk kesihatan berkualiti berasaskan herba jenama CT Herbs Spices sehingga ke pasaran antarabangsa dan rempah ratus masakan jenama Mak Siti yang popular di pasaran tempatan.  Tidak berhenti setakat itu sahaja, beliau kini berusaha untuk menambah nilai pulangan hasil perniagaan yang tinggi dengan melebarkan sayap perniagaannya ke bidang agro-pelancongan pula.
Ladang Rempah Ratus Nasuha ini telah mendapat pengiktirafan dengan meraih Pingat Emas dalam penyelidikan kanser peringkat antarabangsa, menerima pensijilan Skim Organik Malaysia (SOM) dan juga pengiktirafan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.  Pengusaha kini sedang menuju matlamatnya untuk menjalinkan kerjasama dengan univeristi-universiti tempatan terpilih untuk menjadikan ladang herba ini hab penyelidikan kepada para penuntut PhD.

Antara herba-herba yang dihasilkan dari ladang Tuan Haji Nasuha.

Pengeluar Perladangan & Spices

 Nasuha Enterprise Sdn Bhd milik keluarga yang dimiliki diasaskan oleh Tuan Haji Nasuha Kasian, bangga sebagai perintis dan pemimpin dalam industri berasaskan herba dan rempah dengan lebih 108 jenis produk yang diedarkan. Syarikat ini mengeluarkan satu pilihan yang banyak rempah-rempah mentah, kari rempah-rempah serbuk, rempah-rempah sup serbuk menggunakan jenama Mak Siti.

Perladangan Ia terletak di Batu 12 Jalan Muar - Pagoh di Negeri Johor, Malaysia. Tanah perladangan meliputi kawasan seluas lebih 1500 hektar, yang dikenali sebagai herba dan rempah-ratus perladangan terbesar di Asia, menghasilkan 6 hingga 10 metrik herba mentah dan rempah-ratus setiap hari.
Ladang ini ditanam dengan 135 jenis herba yang dikumpul dari seluruh dunia. Ia menggunakan sistem yang semata-mata organik penanaman, tanpa baja kimia dan racun herba, herba bebas dari pencemaran kimia. Herba yang dituai dan kering diproses dengan menggunakan teknologi terkini untuk mencegah kehilangan nutrien semulajadi, dengan itu mengekalkan kualiti pemakanan yang tinggi produk. Pengadunan dan pembungkusan dilakukan dengan serta-merta selepas pengeringan untuk mengurangkan pencemaran apa-apa dan untuk mengekalkan kesegaran produk.

Di bawah bimbingan pengasasnya, pemilik ladang Tuan Haji Nasuha Kasian, usaha-usaha berterusan syarikat untuk mengekalkan kualiti produk tertinggi, segar dan bebas daripada apa-apa bahan pengawet dan pewarna ejen telah mencapai kejayaan yang luar biasa. Tenaga kerja pekerja yang berdedikasi, kebanyakan yang telah berkhidmat dengan syarikat itu sejak penubuhan adalah dirinya sendiri seorang pakar dalam domain rempah dan herba dan faktor yang menyumbang kepada kejayaan syarikat itu hari ini.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, syarikat itu telah melabur sejumlah besar modal dari segi penyelidikan dan pembangunan. Pelaburan yang berterusan dalam menghasilkan produk herba yang lebih baik dan baru menunjukkan komitmen untuk kesihatan yang lebih baik untuk anda dan keluarga anda.


Budayatama Corporation Sdn Bhd


Pengeluar Herba

Budayatama Corporatiojn Sdn. Bhd, yang diasaskan oleh Hj Nasuha Kasian berbangga dirinya sebagai perintis dan pemimpin dalam herba dan rempah-ratus industri berasaskan di Malaysia dengan lebih daripada 30 jenis produk yang diedarkan. Syarikat ini mengeluarkan banyak pilihan produk-produk kesihatan herba di bawah CT Herba Spices "Herba Asli Organik" tanda dagangan.

Ladang ini ditanam dengan 135 jenis herba yang dikumpul dari seluruh dunia. Ia menggunakan semata-mata sistem organik penanaman, tanpa menggunakan baja kimia dan racun rumpai. Menghasilkan herba bebas dari pencemaran kimia. Herba yang dituai dan kering diproses dengan menggunakan teknologi terkini untuk mencegah kehilangan nutrien semulajadi, dengan itu mengekalkan kualiti pemakanan yang tinggi produk. Pengadunan dan pembungkusan dilakukan dengan serta-merta selepas pengeringan untuk mengurangkan apa-apa pencemaran produk dan untuk mengekalkan kesegaran produk.

Di bawah bimbingan pengasasnya, pemilik ladang Tuan Haji Nasuha Kasian, usaha-usaha berterusan syarikat untuk mengekalkan kualiti produk tertinggi, segar dan bebas daripada apa-apa bahan pengawet dan pewarna ejen telah mencapai kejayaan yang luar biasa. Tenaga kerja pekerja yang berdedikasi, kebanyakan yang telah dengan syarikat itu sejak pembentukan diri mereka pakar dalam domain rempah dan herba, adalah satu faktor yang menyumbang kepada kejayaan syarikat itu hari ini.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, syarikat itu telah melabur sejumlah besar modal dari segi penyelidikan dan pembangunan. Pelaburan yang berterusan dalam menghasilkan produk herba yang lebih baik dan baru menunjukkan komitmen untuk kesihatan yang lebih baik untuk anda dan keluarga anda.


Hadiah Alam Baik untuk Kesihatan

C.T. Herba Rempah high quality organik semula jadi herba produk berasaskan dengan program kawalan kualiti bermula dari pemilihan anak benih kepada pembungkusan produk siap. Herba semulajadi yang digunakan dalam pengeluaran diperoleh segar dari ladang dan diproses di kilang yang terletak di dalam perladangan.

Produk herba yang dihasilkan oleh mengadun beberapa herba yang dipilih berdasarkan kandungan nutrien herba semulajadi ini untuk menyediakan kualiti terbaik. Oleh itu, pengguna akan mendapat manfaat daripada kualiti-baik dan berkhasiat tinggi yang boleh disampaikan pada bila-bila masa.